Kost YouTube veel werk? Hoe behaal je views?
Wellicht is de eerste vraag die door je hoofd heen spookt, “Is zo’n week vlog wel vol te houden”?
Nouuuu… Jazeker wel. Maar je moet er wel ruimte en tijd voor vrijmaken en geen schaamte hebben bij het gebruik van een camera in publieke omgevingen.
Hoeveel tijd kost het maken van zo’n “vlog” eigenlijk?
Dit verschilt echt per maker, je moet letten op de manier van productie. Of te wel de productiewaarde.
Je moet kijken naar hoe lang de verschillende scene’s per dag zijn. Hoe de shots opgenomen & gemonteerd zijn.
Al deze factoren samen bepalen hoe veel tijd er nou eigenlijk in zo’n productie gaan.
Voor dit voorbeeld maak ik even gebruik van mijn aller nieuwste weekvlog nummer 08!
Deze vlog bestaat uiteindelijk uit 8 volle opname dagen. “8”? Zul je denken, in een week zitten toch maar 7 dagen? Klopt! Maar ik probeer mijn content zo interessant en waardevol mogelijk te maken voor mijn publiek dus af een toe verwerk ik er een extra dag in en soms heb ik aan 5 dagen al genoeg. Op al deze dagen heb ik de hele dag mijn camera op zak en probeer ik zoveel mogelijk te filmen. Hier zit dus per dag al zo’n 2 uur aan werk in. Dan zitten we al ruim op 14 uur aan opname werk… en dan? Dan gaan we door naar de postproductie, oftewel het editten. En als er ergens veel tijd in zit….. Dan is het wel het editten! Ik houd al mijn uren netjes bij voor de taken die ik verricht en dus ook voor mijn Youtube carrière.
In weekvlog 08 zitten ruim zo’n 14-18 edit uren. Dit zit hem in alle beelden uitzoeken en sorteren, alles opknippen zodat het actief en interessant is, de juiste muziek bij de juiste scenes vinden en alle aandacht trekkende edits door de gehele video heen. Hierdoor zit je dus al dik op ruim 25-30 +- uur per YouTube video als je het van top tot teen bekijkt. Vandaar is het dus vaak van belang om een creator te laten weten wat je van zijn werk vindt doormiddel van een like/comment/share. Dit zodat een creator zoals ik op zijn minst kan meten hoe hij/zij zijn/haar content kan verbeteren en doeltreffender kan maken.
Want nee helaas… Niet alle content is even doeltreffend of helpt mee aan de groei van je merk.
Dus hier een tip voor creator & consument;
Het YouTube algoritme is gebaseerd op wat waarschijnlijk een interessante video is voor iemand in de doelgroep. En dit is belangrijk!
YouTube schuift een video voor aan een publiek en meet volgens de volgende waarden of het stuk content waardevol is of niet. Er wordt gekeken naar likes/dislikes/comments & shares. Het is het doel van YouTube om een consument zo dicht mogelijk te krijgen bij de content die hij/zij waarschijnlijk waardevol vindt. En dit wordt dan weer gemeten doormiddel van search history/kijktijd in een video en de interactie met een video.
Als consument of te wel kijker is het dus van belang dat jij laat weten wat je van de content van een creator vindt. Vindt je de video leuk? Geef een like! Minder leuk? Dislike! Wil jij je graag uiten naar de creator toe of feedback achter laten? Laat dan ALTIJD een comment achter. Dit helpt het platform simpelweg gewoon te begrijpen waar de content van een creator thuishoort. Matcht jouw content niet met de persona van een kijker, dan schuift YouTube je content gewoon voor aan een ander publiek!
Maar door positieve interactie op een video (like/comment/share) gaat YouTube jouw video verder pushen naar een groter publiek dat “waarschijnlijk” jouw content ook interessant vindt. Zo groeit een creator en zijn brand veel sneller.
En als creator kan dit je helpen om je doelgroep beter te gaan begrijpen en dit kun je allemaal weer verwerken in je content zodat jij je video’s doeltreffender kan inzetten!
Wie of wat ik probeer te bereiken?
Een grote groep jongeren van mijn leeftijd die opzoek zijn naar nieuwe uitdagingen en nieuwe avonturen. En iedereen die hier naartoe neigt te gaan. Ik wil mensen kunnen motiveren, inspireren en aanzetten om maar gewoon te starten en proberen. Durf maar eens te vragen aan iemand, Durf het maar eens uit te gaan zoeken, durf maar eens wat fouten te gaan maken en ervaar dat je tot veel meer in staat bent dan je denkt!
Dus bij deze…. Probeer iets uit mijn content te halen, probeer het te waarderen. En als je er helemaal niets mee hebt, dan hoef je het ook niet te kijken.
Weekvlog 08: https://www.youtube.com/@JorisOosters